Wat hebben universitair afgestudeerden met ADHD, autisme of hoogsensitiviteit nodig om de overstap naar werk succesvol te maken? En wat kan arbeidsdeskundige kennis hierin betekenen? Deze vragen stonden centraal in het onderzoek van Reny van Staalduine-Bekema. Reny is de eerste arbeidsdeskundige die een kleinschalig onderzoek heeft afgerond.
Voor dit onderzoek interviewde Reny elf recent afgestudeerden met neurodivergentie. Ook sprak ze met deskundigen en arbeidsdeskundigen. Daarnaast deden betrokken professionals mee aan een innovatiesessie. Uit het onderzoek blijkt dat veel neurodivergente afgestudeerden moeite hebben met het vinden en behouden van werk op hun niveau. Solliciteren, omgaan met ongeschreven regels op de werkvloer en inschatten van eigen belastbaarheid blijken grote uitdagingen. Tegelijk hebben ze behoefte aan structuur, duidelijke communicatie en sociale veiligheid op de werkplek. Zaken die nog lang niet altijd vanzelfsprekend zijn.
Geen contact met arbeidsdeskundige
Opvallend is dat geen van de geïnterviewden tijdens of direct na hun studie contact heeft gehad met een arbeidsdeskundige. Terwijl juist in deze fase proactieve inzet van arbeidsdeskundige kennis veel kan betekenen. Bijvoorbeeld door begeleiding op het gebied van belasting en belastbaarheid of bij het maken van keuzes rond disclosure: hoeveel vertel je wanneer over je neurodivergentie?
Arbeidsdeskundigen kunnen volgens het onderzoek een sleutelrol spelen bij het ondersteunen van deze doelgroep. Zowel in de samenwerking met universiteiten, als richting werkgevers. Het onderzoek pleit onder meer voor structurele voorlichting aan studieadviseurs, de inzet van dedicated arbeidsdeskundigen op universiteiten en het ontwikkelen van toegankelijke sollicitatieprocessen voor neurodiverse kandidaten.
Meer weten? Lees het onderzoeksverslag
Meer over kleinschalig onderzoek
Het onderzoek van Reny is het eerste afgeronde onderzoek binnen ons traject ‘Kleinschalig wetenschappelijk onderzoek’. Dit onderzoekstraject biedt arbeidsdeskundigen ruimte om op laagdrempelige manier kennis te maken met het doen van wetenschappelijk onderzoek. Lees hier meer over kleinschalig onderzoek.