04
mrt
2017

Nationale Ombudsman bekritiseert handelswijze gemeenten bij begeleiding naar werk, jeugdhulp en zorg

Nationale ombudsman Reinier van Zutphen stelt in zijn onderzoeksrapport dat veel gemeenten het herkennen, oplossen of voorkomen van problemen over onder meer begeleiding naar werk niet op orde hebben.

De Nationale ombudsman schrijft in zijn onderzoeksrapport 'Terug aan tafel, samen de klacht oplossen' dat gemeenten op een actieve manier problemen moeten opsporen en met maatwerk op moeten lossen.

Hij stelt dat burgers onvoldoende weten waar, wanneer en hoe zij hun problemen kunnen melden.

De ombudsman heeft de decentralisaties sociaal domein de afgelopen twee jaar kritisch gevolgd. Sinds januari 2015 zijn er ruim 3.100 klachten ingediend. Hij constateert dat instanties moeilijke gevallen op elkaar afschuiven, dat wet- en regelgeving ingewikkeld is en dat burgers niet weten waar ze moeten aankloppen met hun probleem. En dat vragen onbeantwoord blijven; dat sprake is van schending van privacy van burgers; het verstrekken van onvolledige en onjuiste informatie; onheuse bejegening van burgers en van het kastje naar de muur sturen van burgers. Lees hier verder.

NVvA
Terug naar overzicht
Meer Arbeidsdeskundigen nieuws
Bescherm letselschadeslachtoffers tegen malafide praktijken

Letselschadeslachtoffers moeten beschermd worden tegen malafide praktijken ...

NVvA
Arbeidsdeskundigen
Apps kunnen ondersteunen in communicatie op werk en in het dagelijks leven

Wanneer het gaat over technologische ondersteuning in werk gaan de gedachte ...

AKC
Arbeidsdeskundigen
AKC levert update Leidraad jobcoach op bij NVvA

Een jobcoach kan ondersteuning bieden bij vinden en behouden van werk. Om u ...

AKC
Arbeidsdeskundigen
Meer Arbeidsdeskundigen nieuws