30 oktober 2018

Snellere (arbeids)participatie statushouders door duale trajecten

Het combineren van het leren van de taal en re-integratie-inspanningen leidt tot snellere (arbeids)participatie van statushouders volgens onderzoekers van Regioplan.

De (arbeids)participatie van statushouders krijgt een extra stimulans als het leren van de taal en re-integratie-inspanningen hand in hand gaan. Dat concluderen onderzoekers van Regioplan in het rapport ‘Duale trajecten taal en werk’. Weinig statushouders hebben op dit moment een betaalde baan. Het gunstige economische klimaat biedt de kans om daar wat aan te doen. Het onderzoek ‘Duale trajecten taal en werk’, dat op verzoek van SBCM, Cedris en VluchtelingenWerk Nederland is uitgevoerd, laat zien hoe dat kan, aldus de opdrachtgevers.

Vroege focus op werk
Het leren van de taal en de arbeidsparticipatie gelijktijdig oppakken in plaats van na elkaar, wat nu vaak gebeurt, heeft diverse voordelen. De statushouder participeert snel, hij leert de taal in concrete context te gebruiken en hij versterkt zijn taal- en werkvaardigheden en zelfredzaamheid.

Lessen
Het onderzoeksrapport bevat aanbevelingen en praktijkvoorbeelden voor Rijk, gemeenten, roc's, SW-bedrijven en het bedrijfsleven. De belangrijkste lessen voor goede duale trajecten zijn:

  • Goede selectie en intake: niveau deelnemers sluit aan bij vereisten traject door inzicht in de kennis, wensen en persoonlijke situatie van de statushouder
  • Realistische verwachtingen: statushouder en werkgever weten wat te verwachten
  • Matching met werk of stage door één professional
  • Adequate taalondersteuning: intensief en ingebed in de werkcontext
  • Begeleiding op de werkvloer: professionele nazorg en coaching door collega’s
  • Gedeelde visie van de betrokken partijen op doelstellingen en randvoorwaarden

Download

Zie ook
Dossier 'Wat werkt bij arbeidsparticipatie statushouders' door @Kennisplatform Integratie & Samenleving

delen via

Ander nieuws

Bekijk alle berichten