Werkgevers en arbeidsdeskundigen samen aan de slag met preventie: de onzichtbare win-win | Arbeidsdeskundigen

Werkgevers en arbeidsdeskundigen samen aan de slag met preventie: de onzichtbare win-win

Gelukkig komen de arbeidsdeskundige steeds vaker bij werkgevers in beeld wanneer een werknemer (al een tijd) is uitgevallen. Logisch, want arbeidsdeskundige kennis is van toegevoegde waarde. Voor deskundige re-integratie begeleiding, doorvoeren van aanpassingen, (werk-) voorzieningen en noem maar op.

Vroegtijdige inzet van de expertise van arbeidsdeskundigen rondom werk, gezondheid en organisatie blijkt van grote waarde. Liefst als er helemaal nog geen sprake van verzuim is. Veel werkgevers ervaren het als een (verborgen) voordeel met grote impact. Verborgen? Ja, want de meerwaarde is niet altijd meteen zichtbaar.  

Preventie van ziekteverzuim

Onderzoek leert dat veel verzuim te maken heeft met een gebrek aan "regelruimte": de mogelijkheid voor werknemers om zich aan te passen aan moeilijke of veranderende omstandigheden. Daarbij kan een (hoge) werkdruk en/of een belastende privé omstandigheid een rol spelen. Dan zijn stress, uitputting en uiteindelijk uitval vaak het gevolg. Regelmatig is er sprake van een niet uitgesproken behoefte aan rust of tijdelijk ander werk. Als deze signalen tijdig worden herkend, kan uitval worden voorkomen. Voor werkgevers is het niet altijd eenvoudig om deze signalen te herkennen.

Een externe en objectieve blik van de arbeidsdeskundige biedt dan uitkomst. Vanuit rust en afstand kan er sneller worden gesignaleerd waar het schuurt en welke interventies nodig zijn om inzetbaarheid te behouden.

De arbeidsdeskundige maakt een analyse van het verzuimbeleid zo dat duidelijk wordt waar groeikansen liggen. Denk aan het verbeteren van de visie, het aanscherpen van verantwoordelijkheden of het versterken van de samenwerking. Juist deze systeemaanpak draagt bij aan het beperken van langdurige uitval en de bijbehorende kosten.

Stimuleren van werkplezier

Hoe draagt stimuleren van werkplezier bij aan preventie? Een gezonde organisatiecultuur waarin medewerkers zich gezien en gewaardeerd voelen is cruciaal voor behoud van motivatie en inzetbaarheid. Elementen zoals het geven van complimenten, het delen van positieve verhalen en het stellen van gezamenlijke doelen blijken hierin krachtig. Door zulke gewoontes bespreekbaar te maken en structureel te integreren, groeit het werkplezier.

Deze aanpak sluit nauw aan bij het wetenschappelijk onderbouwde Effort–Reward Imbalance-model (Siegrist, 1996. In dit model wordt benadrukt dat niet alleen financiële beloning belangrijk is, maar juist ook immateriële waardering—zoals respect, lof en betrokkenheid. Wanneer de inzet van werknemers structureel niet in balans is met deze vormen van beloning, kan dat leiden tot stress, de-motivatie en uiteindelijk ook verzuim. Arbeidsdeskundigen dragen met hun expertice bij door het bewustzijn bij werkgevers over werkplezier te vergroten en leidinggevenden praktische handvatten te bieden.

Verborgen voordelen in de praktijk

We spraken al over “verborgen voordelen” in de praktijk. De toegevoegde waarde van een arbeidsdeskundige zit in kleine dingen. Denk aan: de manier waarop een gesprek wordt gevoerd, de volgorde waarin informatie gedeeld wordt of het tempo van communicatie en re-integratie – dat kan allemaal - bepalend zijn voor het verloop van een traject. Wanneer daarbij ook rust en strategie samenkomen, ontstaan er betere uitkomsten.

Inzet van (werkplek) aanpassingen of een vroegtijdige interventie om in het werkproces blijven. Daarbij helpt het als er snel geschakeld kan worden met andere professionals, zoals therapeuten of coaches. Toegang tot zo'n netwerk blijkt in de praktijk vaak doorslaggevend voor het bespoedigen van herstel. De arbeidsdeskundige beschikt over zo’n netwerk!

Zo wordt duidelijk dat vroegtijdige inzet van een arbeidsdeskundige op het snijvlak van mens, werk en organisatie niet alleen werknemers ondersteunt, maar ook werkgevers versterkt. Wat op het eerste gezicht onzichtbaar lijkt, blijkt uiteindelijk een stevige schakel in duurzame inzetbaarheid en gezonde bedrijfsvoering.

Arbeidsdeskundigen
Terug naar overzicht
Meer verhalen

Hoe help je een werknemer die al weken verzuimt? W ...

arbeidsdeskundigen

Als een werknemer langdurige gezondheidsklachten h ...

arbeidsdeskundigen

Op het moment dat je als werkgever te maken krijgt ...

arbeidsdeskundigen
Meer verhalen