C A H I E R 2 9
DUURZAAM WERK(T)
In de arbeidsmarktregio’s Zuid-Kennemerland en IJmond,
Rijk van Nijmegen en Twente
CASUSBESCHRIJVINGEN
DUURZAAM WERK(T)
In de arbeidsmarktregio’s Zuid-Kennemerland en IJmond, Rijk van Nijmegen en Twente
Auteurs
Shirley Oomens
Nathan Hutting
Etty Wielenga-Meijer
Jorien van Treeck
Emma Vossen
© Juni 2022
Inhoud
Voorwoord 5
Samenvatting 6
1
AKC cahiers
duurzame inzetbaarheid
employability
Iedereen doet mee
werken en leren
AKC cahiers
Cahier 28 – Beeldbellen
Persoonlijk contact is het uitgangspunt bij de verrichting van arbeidsdeskundig werk. Covid-19 heeft ertoe geleid dat beeldbellen, naast telefoneren, als contactvorm is ingezet. Persoonlijk contact was immers niet mogelijk. Het is denkbaar dat er een nieuwe balans gaat ontstaan in de wijze waarop professionals hun werk uitvoeren. In dit onderzoek zijn onder andere ervaringen van arbeidsdeskundigen
AKC cahiers
Cahier 28 – Beeldbellen
Aanleiding en doel onderzoek Het doel van het onderzoek is om inzicht te bieden in het werken met beeldbellen binnen het arbeidsdeskundig handelen. De uitkomsten van het onderzoek dienen input te geven voor het verdere gesprek over de inzet van beeldbellen bij arbeidsdeskundige onderzoeken. Dit onderzoek belicht de inzet van beeldbellen binnen arbeidsdeskundig onderzoek vanuit verschillende perspectieven
AKC cahiers
Cahier 28 – Beeldbellen
2.1 Aanleiding voor het onderzoek Als gevolg van de coronamaatregelen hebben de Nederlandse Vereniging van Arbeidsdeskundigen (NVvA) en de Stichting Register Arbeidsdeskundigen (SRA) besloten dat de arbeidsdeskundige onderzoeken tijdelijk via video- of beeldbellen of, als dat niet mogelijk is, telefonisch mogen plaatsvinden. Maar wat betekent dit eigenlijk voor de dagelijkse praktijk van de arbeidsdeskundige
AKC cahiers
Cahier 28 – Beeldbellen
In dit hoofdstuk vatten we relevante literatuur rondom beeldbellen samen. In paragraaf 3.1 bespreken we inzichten uit bestaande literatuur op het terrein van werk en inkomen. In paragraaf 3.2 benutten we de inzichten rondom beeldbellen binnen het domein zorg en welzijn, waar reeds meer ervaring is met het inzetten van beeldbellen in het contact met patiënten. In paragraaf 3.3 gaan we in op de inzichten
AKC cahiers
Cahier 28 – Beeldbellen
Met het toelaten van beeldbellen als contactvorm voor arbeidskundigen komen er ook vragen naar boven vanuit het tuchtrechtelijk perspectief. In dit hoofdstuk gaan we in op de tuchtrechtelijke vragen en randvoorwaarden die belangrijk zijn voor het beeldbellen. 4.1 Zicht krijgen op tuchtrechtelijke vragen rondom beeldbellen Om tuchtrechtelijke vragen rondom beeldbellen te beantwoorden, hebben we vijf
AKC cahiers
Cahier 28 – Beeldbellen
In dit hoofdstuk staat het perspectief van arbeidsdeskundigen centraal. Op basis van een enquête onder 193 arbeidsdeskundigen en verschillende groepsinterviews met in totaal 26 arbeidsdeskundigen gaan we in op de overwegingen van arbeidsdeskundigen om beeldbellen al dan niet in te zetten. Daarnaast komt de (on)-tevredenheid over de inzet van beeldbellen aan bod en bekijken we de invloed van beeldbellen
AKC cahiers
Cahier 28 – Beeldbellen
Om een goed beeld te krijgen van het klantperspectief zijn vier verschillende klantgroepen gesproken, die zijn gespecificeerd in hoofdstuk 1.3.3. In dit hoofdstuk gaan we allereerst in op de ervaringen van klanten met telefonisch contact met de arbeidsdeskundige, gevolgd door hun ervaringen met beeldbellen. Het hoofdstuk sluit af met enkele aandachtspunten voor arbeidsdeskundigen. 6.1 Ervaringen
AKC cahiers
Cahier 28 – Beeldbellen
Binnen het onderzoek is beeldbellen binnen arbeidsdeskundig onderzoek belicht vanuit verschillende perspectieven: een tuchtrechtelijk perspectief, het perspectief van arbeidsdeskundigen zelf en het klantperspectief. Op basis van het onderzoek kunnen enkele conclusies worden getrokken die van belang zijn voor het verdere gesprek over de inzet van beeldbellen bij arbeidsdeskundige onderzoeken. Beeldbellen
AKC cahiers
Cahier 28 – Beeldbellen