Verwachtingenmanagement (mindset werknemer), bij doorwerken bij eigen werkgever in gecreëerd werk terwijl arbeidtoekomst in spoor 2 ligt
Bijlagen

Bijlage 1 Gehanteerde bronnen en verwijzingen naar literatuur, richtlijnen en jurisprudentie

  1. STECR Werkwijzer Arbeidstherapie versie 1, dec 2007. ISBN 9789031351466. AKC Cahier 10 Scan Werk Vermogen Werkzoekende,www.arbeidsdeskundigen.nl/akc. AKC Cahier 14 Methodisch vaststellen van secundaire factoren bij re-integratie, www.arbeidsdeskundigen.nl/akc.

  2. In de Beleidsregels beoordelingskader poortwachter (Stcrt. 2006/224) is als uitgangspunt genomen dat als aan het eind van het 1ste ziektejaar blijkt dat de re-integratie in het eigen bedrijf nog geen resultaten heeft opgeleverd, mag worden verwacht dat de werkgever en de werknemer voorbereidingen starten met het oog op re-integratie bij een andere werkgever (spoor 2). Re-integratie-activiteiten in spoor 2 kunnen slechts achterwege blijven als er nog concreet perspectief bestaat op hervatting in het eigen bedrijf. ‘In zijn uitspraak van 18-11-2009 (LJN: BK3717) heeft de Raad geoordeeld dat de Beleidsregels in beginsel niet in strijd komen met de artikelen 65 en 25 lid 9 Wet WIA en dat zij aansluiten bij artikel 7:658a BW. Daarbij heeft de Centrale Raad van Beroep in aanmerking genomen dat blijkens de wetsgeschiedenis ook aan artikel 7:658a lid 1 BW ten grondslag ligt dat de re-integratie bij een andere werkgever moet worden bevorderd als niet te verwachten is dat de werknemer binnen een redelijke termijn het werk bij de eigen werkgever kan hervatten.’ (TK 2000-2001, 27 678, nr. 13, pag. 3)(....) ‘In dit verband wijst de Raad er nog op dat werkgever en werknemer in afwijking van de Beleidsregels beoordelingskader poortwachter geen eerstejaars evaluatie hebben opgemaakt, terwijl juist dit in die Beleidsregels als een belangrijk moment wordt aangemerkt, het zgn. opschud-moment, waarop in elk geval activiteiten via het 2de spoor in gang moeten worden gezet.’ (CRvB 29-09-2010, nr. 08/6983 WIA (LJN: BN8678).

  3. Voorbeelden van hetgeen in ‘redelijkheid en billijkheid’ niet van een werkgever kan worden verwacht zijn o.a.:

    • Van een werkgever kan niet worden verlangd dat hij een werknemer ontslaat ten gunste van de zieke werknemer (Kantonrechter Rotterdam, 23 juli 2014, Jurisprudentie Arbeidsrecht 2014, 216), RIV-toets in de praktijk, Werkwijzer voor arbeidsdeskundigen en verzekeringsartsen van UWV; maart 2011.

    • CRvB 18-3-2015, nr. 13-1823 WIA (ECLI:NL:CRVB:2015:852: ‘Het UWV heeft onderkend dat o.g.v. het – t.t.v. het bestreden besluit geldende – Besluit beleidsregels ontslagtaak UWV 2010 (Stcrt. 2009/19010) van een werkgever wordt verlangd dat hij (slechts) nagaat of in zijn bedrijf vacatures zijn die voor een gedeeltelijk arbeidsongeschikte werknemer passend zijn of passend zijn te maken, voordat hij toestemming krijgt om de arbeidsovereenkomst met die werknemer op te zeggen. De opvatting van het UWV moet zo worden begrepen dat het op de weg van werkgeefster had gelegen om inzicht te geven in het al dan niet aanwezig zijn van uitzendkrachten in haar bedrijf en een antwoord te geven op de vraag of door een uitzendkracht een functie werd bezet die voor werknemer geschikt zou zijn.’

    • Van een werkgever wordt (mits voldoende onderbouwd) niet gevergd om voor een zieke werknemer een nieuwe functie te creëren: bijv. CRvB 18-3-2015, nr. 13-1823 WIA

    • ECLI:NL:CRVB:2015:852: ‘De Raad volgt de rechtbank in haar oordeel dat de werkgeefster voldoende aannemelijk heeft gemaakt dat van haar in redelijkheid niet kan worden verwacht dat zij voor werknemer een functie creëert.’

  4. De juridische grondslag voor deze poortwachtertoets is te vinden in de artikelen 658a en 660a van boek 7 van het Burgerlijk Wetboek en in artikelen 6, 25, 28, 29 en 30 van de wet WIA.

  5. Nederlandse sites en andere informatie over motiverende gespreksvoering:

    • Academie voor Motivatie & Gedragsverandering: www.academiemg.nl/zorg/motivational-interviewing.

    • Movisie: www.movisie.nl/esi/motiverende-gespreksvoering.

    • Miller & Rollnick (Ekklesia, 2005, NL editie), Motiverende gespreksvoering. ISBN 9789075569391.

    • Prochaska, J.O., & DiClemente, C.C. (1982). Transtheoretical therapy: Toward a more integrative model of change (19) 3 Psychotherapy: Theory, Research & Practice, 276-288

  6. LDO-training (Leerdoel Georiënteerde Interventie)

    • Hooft, Van E.A. & Noordzij, G. (2009). The effects of goal orientation on job search and reemployment: a field experiment among unemployed job seekers. Journal of AppliedPsychology, 94, 6, 1581-1590.

    • Noordzij, G. (2013). Motivating and counseling the unemployed (proefschrift). Ridderkerk: Ridderkerk BV.

  7. Andere referenties m.b.t. JOBS/SKILLS

    • Brenninkmeijer, V., van Houwelingen, A., Blonk, R. W. B., & Van Yperen, N. W. (2006). Geloof in eigen kunnen: Het effect van JOBS, een groepsinterventie voor werklozen. Gedrag & Organisatie, 19, 97-112.

    • Brenninkmeijer, V., & Blonk, R.W.B. (2012). The Effectiveness of the JOBS Program among the Long-Term Unemployed: A Randomized Experiment. Health Promotion International. 27, 220-229.

    • Caplan, R. D., Vinokur, A. D., Price, R. H. and Van Ryn, M. (1989) Job seeking, reemployment, and mental health: A randomized field experiment in coping with job loss. Journal of Applied Psychology, 74, 759-769.

    • Vinokur, A.D, Van Ryn, M., Gramlich, E.M. and Price, R.H. (1991) Long-term follow-up and benefit-cost analysis of the JOBS Program: A preventive intervention for the unemployed. Journal of Applied Psychology, 76, 213-219.· Vuori, J., Silvonen, J., Vinokur, A.D. and Price, R.H. (2002) The työhön job search program in Finland: Benefits for the unemployed with risk of depression or discouragement. Journal of Occupational Health Psychology, 7, 5-19.

Accepteer de voorwaarden

Gebruik van dit werk is toegestaan conform licentie creative commons CC-BY-4.0. Deze gebruikslicentie vervalt zes maanden na het verschijnen van een nieuwe editie van het werk. Het auteursrecht op dit werk berust bij de Staat der Nederlanden, ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.


Download document Download document