Bijlage 1: Protocol werkplekbezoek | Arbeidsdeskundigen

Cahier 24 – Cursusgids Uniforme Loonwaardebepaling
Bijlage 1: Protocol werkplekbezoek

Algemeen

Stel op basis van de gesprekken met de werkgever en de werknemer vast welke taken je wil observeren. Vorm een beeld van het werkproces: waar start het werkproces en waar eindigt dit. Is het Tempo of de Kwaliteit dominant om tot resultaat te komen?

Toets of de normen voor output die de werkgever heeft genoemd voor taken en de prestatie van de werknemer overeenstemmen met je observatie.

Observeer zowel de reguliere medewerker als de medewerker waarvoor de loonwaardemeting wordt uitgevoerd. Welke verschillen zie je?

Tempo

Output

  • Wat produceert de medewerker in een taak?

  • Welke handelingen zijn nodig om de taak te volbrengen?

  • Is ‘het product’ uit te drukken in producteenheden, tijdseenheden, maten of gewichten?

  • Hoeveel produceert de werknemer in de gekozen eenheid per taak?

  • Hoeveel produceert de norm in de gekozen eenheid per taak?

Verklarend

  • Is er sprake van een motorische of fysieke beperking? Speelt deze een rol tijdens het verrichten van de taak?

  • Is er sprake van mentale problemen of concentratieproblemen? Spelen deze een rol tijdens het verrichten van de taak?

  • Heeft de werknemer voldoende overzicht op de taak?

  • Handelt de werknemer hierin efficiënt?

Kwaliteit

Output:

  • Wanneer voldoet het product of de dienst per taak aan de gestelde kwaliteit? Is er sprake van bruikbare eenheden?

  • Wat is voor de norm een gangbare afwijking/foutenmarge?

  • Op welke wijze wordt dit gecontroleerd?

  • Wordt de werknemer extra gecontroleerd?

  • Wat is de afwijking/foutenmarge van de werknemer?

  • Herstelt de werknemer de fouten zelf, of doet een collega dat?

  • Indien zelf: was dit al verrekend onder Tempo?

Verklarend:

  • Is er sprake van een motorische of fysieke beperking? Speelt deze een rol in de kwaliteit van het geleverde product?

  • Is er sprake van mentale problemen of concentratieproblemen? Spelen deze een rol in de kwaliteit van het geleverde product?

  • Heeft de werknemer voldoende overzicht op de taak? Maakt de werknemer hierdoor meer fouten?

Netto werktijd

De netto werktijd van de werknemer kan lager zijn dan de norm door begeleiding, wachttijd bij omschakelen of ‘gedwongen niets doen’ en extra pauzes.

Begeleiding

  • Is er sprake van extra begeleiding door meer instructietijd? Voor welke taken is dit het geval? Wat is hiervan de duur en de frequentie?

  • Vindt er extra begeleiding plaats tijdens het werk door bijvoorbeeld bevestiging of controle? Wat is hiervan de duur en de frequentie? Kan de werknemer doorwerken?

  • Vindt er extra begeleiding plaats door samenwerking, houding of gedrag (bijvoorbeeld spanningen in het team, te laat komen, gezagrelatie)? Vindt deze begeleiding plaats tijdens werktijd? Wat is hiervan de duur en de frequentie?

  • Wordt de werknemer extra begeleid door een jobcoach? Vindt deze begeleiding plaats tijdens werktijd? Wat is hiervan de duur en de frequentie?

Wachttijd

  • Ontvangt de werknemer instructie per taak? Wijkt dit af van de norm? Is er sprake van extra wachttijd tijdens het omschakelen van taak A naar B?

  • Heeft de werkgever dit al verrekend onder Tempo?

  • Is het takenpakket aangepast? Leidt dit tot korte momenten van ‘gedwongen nietsdoen’ omdat er geen werkvoorraad is? Kun je dit verifiëren bij observatie?

Extra pauzes

  • Pauzeert de werknemer extra lang of vaker dan de norm? Wat is hiervan de duur en de frequentie?

Verklarend

  • Is er sprake van een motorische of fysieke beperking waardoor een extra pauze nodig is?

  • Is er sprake van mentale problemen of concentratieproblemen waardoor een extra pauze nodig is?

  • Geldt dit in het bijzonder voor specifieke taken?

Accepteer de voorwaarden

Gebruik van dit werk is toegestaan conform licentie creative commons CC-BY-4.0. Deze gebruikslicentie vervalt zes maanden na het verschijnen van een nieuwe editie van het werk. Het auteursrecht op dit werk berust bij de Staat der Nederlanden, ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.


Download document Download document