Context
Casus 9 betreft een werknemer met startkwalificatie die werkzaam is bij een bedrijf in de groensector. Het bedrijf voert geen expliciet beleid op inclusief ondernemen. In de praktijk worden echter veel acties ingezet om werknemers met een arbeidsbeperking in dienst te nemen en te houden. Reden hiervoor is dat het (kleine) bedrijf wordt gedragen door één werkgever met een sterke visie op inclusief ondernemen.
Instroom
Bevorderende (of belemmerende) factoren
De werknemer is via een andere werknemer terecht gekomen bij het bedrijf en werkt hier 24 uur per week, verspreid over vier dagen, als plantenstekker. Om de plaatsing mogelijk te maken zijn aanpassingen gedaan aan het takenpakket en de werktijden. De werknemer ontvangt dagelijkse begeleiding van een jobcoach die ondersteuning op maat biedt bij zijn werkzaamheden, maar ook bij niet-werkgerelateerde zaken.
Het eerste half jaar loopt de plaatsing moeizaam. Volgens de werkgever heeft dit met name te maken met verwachtingen over de loonwaarde. Om de loonwaarde van de werknemer te verhogen zet de gemeente in op extra coachingsuren om zijn motoriek te verbeteren en efficiënter te werken. Dit zorgt echter voor veel spanning bij de werknemer, die goed functioneert zolang er rust en voorspelbaarheid is. Uiteindelijk lukt het om afspraken te maken met de gemeente over de loonwaarde en komt de focus van de begeleiding op maatwerk te liggen in plaats van efficiëntie, wat een belangrijke bevorderende factor is (zie kader). Assertiviteit en initiatief van de werkgever en het sociale netwerk van de werknemer speelden hier een belangrijke rol bij. Vanuit de werknemer zelf zijn bevorderende factoren onder meer zijn motivatie en sociale vaardigheden. Dit draagt er vervolgens aan bij dat hij goed in de groep ligt.
‘Dat stekken steken moet je echt op een mooie volgorde doen. Dan gaat het het snelste en het makkelijkste. Maar dat is voor hem niet helemaal weggelegd. ’s Morgens begint hij met twee uurtjes stekken en dan gaat hij ’s middags na de koffie onkruid plukken. Dat doet hij wel echt fantastisch. Dat functioneert zo goed voor ons. Dan vind ik het gewoon minder belangrijk dat dat stekken even iets minder gaat. Dat is dan niet zo belangrijk.’ [leidinggevende]
Rol arbeidsdeskundige
Bij de plaatsing is een arbeidsdeskundige betrokken geweest voor de loonwaardemeting. De DW-arbeidsdeskundige constateert dat de aandacht en inspanning aan het begin van de plaatsing van belang bleken voor de duurzaamheid.
Doorstroom
Bevorderende (of belemmerende) factoren
De voorspelbaarheid blijft een belangrijke bevorderende factor voor de duurzaamheid van de plaatsing. Zolang er structuur is en de werknemer weet wat er van hem verwacht wordt, gaat het goed. Het lukt de werkgever om deze structuur te waarborgen en het gaat zelfs zo goed dat de werknemer een vast contract heeft gekregen. Werknemer werkt vol zelfvertrouwen en is trots op zijn werk. Volgens de DW-arbeidsdeskundige spelen de intrinsieke motivatie van de werkgever om met de doelgroep aan de slag te gaan en de verschillende mogelijkheden binnen het bedrijf om aan te sluiten bij de kwaliteiten en aandachtspunten van de werknemer hier een belangrijke rol bij. Daarnaast blijken de loonkostensubsidie, no-riskpolis, sfeer op het werk en begeleiding van de jobcoach belangrijke voorwaarden.
‘Wat mij hier opvalt is de betrokkenheid van eigenlijk alle partijen en dat er ook afstemming is tussen die partijen. Dat maakt dat dit een duurzame plaatsing kan zijn.’ [DW-arbeidsdeskundige]
Rol arbeidsdeskundige
Door de coronapandemie heeft de DW-arbeidsdeskundige naar eigen zeggen relatief weinig fysieke contactmomenten gehad. Een deel van de contactmomenten verliep via de mail. Bij ieder fysiek contactmoment heeft de DW-arbeidsdeskundige met zowel de werknemer, werkgever als jobcoach gesproken, waardoor een duidelijk beeld gevormd kon worden over de plaatsing. De DW-arbeidsdeskundige hecht veel waarde aan het spreken met de jobcoach, omdat deze contact heeft met alle partijen – ook over de thuissituatie van de werknemer. Doordat de drie verschillende perspectieven telkens overeenkwamen, er onderlinge afstemming is en de DW-arbeidsdeskundige weinig belemmerende factoren ziet, beoordeelt hij de plaatsing als duurzaam.
Omdat de plaatsing goed verloopt, heeft de DW-arbeidsdeskundige de werkgever geen advies hoeven geven. Wel heeft de DW-arbeidsdeskundige uitleg gegeven over de methodiek achter de loonwaardemeting. Daarnaast maakt de DW-arbeidsdeskundige ruimte om over andere werknemers in gesprek te gaan. Mede hierdoor en door de kennis van de DW-arbeidsdeskundige over het bedrijf is er een goede vertrouwensrelatie tussen de werkgever en DW-arbeidsdeskundige.
Duurzame plaatsing?
Ja. Door extra aandacht, inspanning en maatwerk aan het begin van de plaatsing lukte het om het werk passend te maken voor de werknemer. Hierdoor is uiteindelijk een vast contract mogelijk.